افزایش ساعت خدمات‌رسانی خطوط اتوبوس‌رانی مشهد در دهه کرامت | سرویس‌دهی رایگان در روز میلاد امام‌رضا(ع) شهروند خبرنگار | درخواست رفع مشکل آسفالت محله کاظمیه مشهد + پاسخ اعمال‌قانون ۱۰۲۴ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۲ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمادگی تمام ظرفیت‌های شهری مشهد برای برگزاری جشن بزرگ دهه کرامت بازدید سرزده شهرآرا از مراکز تجاری قدیمی مشهد که خطر حریق و حادثه در کمین آنهاست هوای کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقوع ۶۸ حادثه در پی وزش باد و بارش باران در مشهد(۲۰ اردیبهشت) وزش باد شدید در مشهد باعث جدا شدن ورق‌های کامپوزیت نمای یک هتل شد ۴۳ نقطه از مشهد درگیر آب گرفتگی شد | حجم بارش در مشهد به ۱۳ میلی‌متر رسید (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد مثل دبی نشد! | بارش شدید باران خللی در پروازها ایجاد نکرد راه‌آهن مشهد: مسافران زمان‌بندی برای رسیدن به ایستگاه راه‌آهن را در نظر بگیرند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۵۰ دقیقه‌ تلاش آتش نشانان برای نجات دو جوان کارتن خواب از سیلاب کال خیام + عکس شهردار مشهد: ۶ هزار نیروی خدمات شهری مشغول فعالیت هستند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم رفع ۴۰ مورد آب‌گرفتگی درپی بارش‌های اخیر در مشهد + فیلم (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهدالرضا(ع) در تدارک ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت | اجرای بیش از ۳۰ برنامه ویژه برای دهه کرامت در مشهد + فیلم اعلام ویژه‌برنامه‌های دهه ادب و حماسه | همایش علمی «حکیم توس» در مشهد برگزار می‌شود آغاز جشن‌های دهه کرامت در مشهد | مدیریت شهری با فضاآرایی شهری به استقبال این دهه می‌رود بوستان‌های وکیل‌آباد و چهل‌بازه مشهد تعطیل شدند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

روایت شهرآرا از مشکلات محله آقا مصطفی‌ خمینی مشهد

  • کد خبر: ۱۰۰۱۹۵
  • ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
روایت شهرآرا از مشکلات محله آقا مصطفی‌ خمینی مشهد
ابتدای بزرگراه بسیج که به‌سمت بزرگراه شهیدبابانظر برویم، بعد از پایگاه چهاردهم شکاری ارتش، محله آقامصطفی‌خمینی در سمت راست بزرگراه قرار دارد.

سعیده آل ابراهیم | شهرآرانیوز؛ ابتدای بزرگراه بسیج که به‌سمت بزرگراه شهیدبابانظر برویم، بعد از پایگاه چهاردهم شکاری ارتش، محله آقامصطفی‌خمینی در سمت راست بزرگراه قرار دارد؛ محله‌ای که شاید نامش برای خیلی‌ها آشنا نباشد؛ محله‌ای در منطقه ۶ شهرداری مشهد. از ابتدای محله تا انتهای آن دیوار پایگاه هوایی ارتش قرار دارد و سوی دیگر منازل مسکونی قرار گرفته است.

آسفالت خیابان ترک خورده و پیاده رو‌ها ناهم سطح است. هرکدام از پیاده رو‌ها با موزاییک‌های مختلفی پوشانده شده است و در برخی نقاط به قدری باریک است که حتی یک نفر هم به سختی می‌تواند از آن عبور کند.

در همین پیاده رو‌های باریک گاهی تیر چراغ برق‌هایی سبز شده است که همان یک نفر نیز باید نیم رخ شود تا از آن مسیر عبور کند. بیشتر عابران پیاده هم تردد از مسیر خیابان را به استفاده از پیاده رو ترجیح می‌دهند.

جوی آبی که از ابتدا تا انتهای محله مانند خطی موازی در کنار پیاده رو جریان دارد، با زباله‌هایی که در آن دیده می‌شود، منظره نازیبایی ایجاد کرده است و البته شاید در فصل گرم سال بوی نامطبوعی را نیز به مشام اهالی اینجا برساند.

مانند دهانی که جای بعضی دندان هایش خالی است و ذوقمان را کور می‌کند، بعضی از بلوکه‌های کنار جوی تا انتهای محله نیز کنده شده یا بسیار فرسوده است.

هنگام پیاده روی در این محله برای گفتگو با اهالی، چندباری هواپیما از بالای سرمان عبور می‌کند و موجب می‌شود در همان لحظات صدا به صدا نرسد، اما اهالی از این موضوع گلایه‌ای ندارند و انگار به این صدا عادت کرده اند.

بعضی ساکنان محل خیلی رغبت به صحبت ندارند و با ما ارتباط برقرار نمی‌کنند؛ بنابراین از مشکلات نیز دم نمی‌زنند. اما برخی دیگر دل پردردی دارند که از حضور گوشی شنوا در محله شان استفاده می‌کنند تا بلکه گره از مشکلات محل زندگی شان باز شود.

آب گرفتگی در روز‌های بارانی

اصغری یکی از میوه فروش‌های محله است که از بچگی در این محل بزرگ شده و حالا در همین محله کاسب شده است. به گفته خودش، تاکنون مشکلات اینجا زیاد بیان شده است و حالا مسئولان باید پای کار بیایند. او می‌گوید: در حاشیه خیابان اصلی جدول و سطح آسفالت خراب شده و ترک برداشته است و به خصوص در زمان بارش باران، آب گرفتگی ایجاد می‌شود.

بین کوچه ۲۸ و ۳۰ مانعی را ایجاد کرده بودند تا کوچه ورودممنوع باشد، اما نمی‌دانم چه کسانی این مانع‌ها را از جایش جدا کردند و حالا همه رفت وآمد می‌کنند، اما ظاهر خوبی ایجاد نکرده است.

جولان موش‌ها در تابستان

او ادامه می‌دهد: تابستان‌ها از کانال محل موش‌های بزرگی به داخل جوی آب می‌آیند و دردسر برایمان درست می‌شود. تاکنون برای این مشکل کاری انجام نشده است، یا اگر اقدامی صورت گرفته، مؤثر نبوده است.

روز‌های بارندگی زیر این جدول‌ها لجن زار می‌شود. به این محله کمتر رسیدگی می‌شود. تمیز می‌کنند، اما با دقت نیست و سرسری است.

مهرجو، پیرمرد و کاسب قدیمی محل، بیست سالی می‌شود که مغازه بلورفروشی دارد. بعد از ورود ما، لامپ‌های داخل ویترین مغازه را روشن می‌کند تا بشقاب و لیوان‌ها نمای بیشتری داشته باشند. صحبت از بیان مشکلات محله که می‌رسد، می‌گوید: آن طور که باید به این محله نمی‌رسند. کنار ما اتوبان قرار دارد و درواقع این محله از شهر جدا شده است. به همین دلیل وسایل نقلیه مانند اتوبوس و تاکسی کمتر پیدا می‌شود.

او مشکل اصلی این محله را سرقت می‌داند و اضافه می‌کند: مغازه ام تا همین چند وقت پیش دوربین داشت، اما آن قدر برای سرقت‌های مختلف به من مراجعه کردند و فیلم می‌خواستند که کلافه شدم و دوربین را قطع کردم. پلیس خیلی کم در این محله تردد می‌کند، ضمن اینکه مصرف کنندگان مواد مخدر را هم زیاد در اینجا می‌بینیم.

اتوبوسی به مقصد حرم نداریم

ساعت ۱۱ است، اما کوچه‌های این محله خلوت است، درصورتی که محله‌های دیگر این ساعت از روز شلوغی بیشتری را تجربه می‌کنند. زنگ خانه‌ها را می‌زنیم تا مردم از مشکلاتشان برایمان بگویند. خانواده خانم عدالتی تا هشت سال پیش در پایگاه هوایی ارتش زندگی می‌کردند، اما بعد از بازنشستگی همسرش در این محله ساکن شدند.

او تا متوجه می‌شود خبرنگار هستم، از پشت آیفون می‌گوید: مشکلات محله ما زیاد است. حتی اتوبوس نداریم که ما را تا حرم برساند و باید دو خط عوض کنیم. به همین دلیل به ناچار کمتر حرم می‌رویم. خط اتوبوسی که هست، تا قطارشهری نمی‌رود.

او ترجیح می‌دهد بقیه صحبت هایش را رودررو بگوید و ادامه می‌دهد: در این محله دزدی زیاد می‌شود. جرئت نمی‌کنیم خانه مان را خالی بگذاریم. یک روز سارقان می‌خواستند از طریق لوله گاز وارد خانه مان بشوند و تا همسایه‌ها رسیده بودند، دزد‌ها فرار کرده بودند. در روز روشن طلا‌های خانه همسایه روبه رویی مان را سرقت کردند.

مصرف کنندگان موادمخدر زیاد در پارک دیده می‌شوند. چندمرتبه خودم به ۱۱۰ زنگ زده ام، اما پیگیری نشده است. حتی نمی‌توانیم خودرومان را برای مدت کمی در کوچه پارک کنیم. اگر خودرو را نبرند، حتما باتری اش را سرقت می‌کنند. وسایل تفریحی یا امکانات آن قدر برایمان مهم نیست و اکنون اولویت، تأمین امنیت محله است.

کاظمی بانوی سالمندی است که سبد خرید چرخ دارش را با یک دست به دنبال خود می‌کشد و با دست دیگر تسبیح می‌گرداند و ذکر می‌گوید. ۱۰ سال است که جزو ساکنان این محله محسوب می‌شود.

اولین مشکلی که به ذهنش می‌رسد، نبود امنیت است و می‌گوید: اینجا زیاد سرقت می‌شود و خانه‌ها را خالی می‌کنند. باور کنید عصر‌ها که می‌خواهم برای نماز به مسجد بروم، هراس دارم. مشکل دیگر این است که اتوبوس اینجا با تأخیر می‌آید و گاهی تا سی دقیقه هم در ایستگاه منتظر می‌مانیم.

سرویس دهی تا حرم با دو خط

مدیر منطقه ۲ سازمان اتوبوس رانی مشهد در گفتگو با شهرآرا، با بیان اینکه برابر طرح جامع حمل ونقل شهری، اتوبوس رانی موظف است سرویس دهی از هر نقطه شهر را با دو سرویس به حرم مطهر رضوی انجام دهد، اظهار می‌کند: پیش از این اتوبوسی به مقصد میدان بسیج داشتیم. آن زمان بی آرتی نبود، اما پس از شروع به فعالیت خطوط بی آرتی، خطوط جامع و کامل است.

مهدی براکویی می‌گوید: سرویس دهی برای اهالی این محله با خط ۶۳ انجام می‌شود. این خط تا میدان ۱۵ خرداد می‌رود و به این ترتیب امکان سفر از دو نقطه برایشان ممکن شده است.

مردم می‌توانند از طرف بولوار مصلی و میدان ۱۵ خرداد به طرف حرم سفر کنند. همه شهرک‌های جانبی چنین درخواستی دارند که مسیر اتوبوس تا حرم داشته باشند، اما واقعا چنین درخواستی میسر نیست. ضمن اینکه مسیر اتوبوس از این محله به قطارشهری در تقاطع چهارراه نخریسی، خط یک و سه بی آرتی دسترسی دارد.

امیکرون و ترافیک؛ دلیل تأخیر اتوبوس‌ها

وی با اشاره به اینکه تأخیر خط اتوبوس در این محله را قبول دارد، ادامه می‌دهد: دلیل این تأخیر ترافیک شهر و شیوع امیکرون است که بخشی از همکاران اتوبوس ران را درگیر کرده است. خط ۶۳ با چهار اتوبوس و چهار مینی بوس با سرفاصله حدود پانزده تا بیست دقیقه در این محله فعال است، اما در تلاشیم تا این سرفاصله را کمتر کنیم.

افزایش ۲۰ درصدی کشف سرقت‌ها

فرمانده انتظامی مشهد معتقد است که از ابتدای امسال فقط در حوزه کلانتری مصلی که این محله نیز زیرمجموعه آن است، ۸۶ طرح ارتقای امنیت اجتماعی اجرا شده و در پی آن دستگیری معتادان متجاهر، کشفیات سرقت‌ها و پیشگیری از وقوع سرقت‌ها انجام شده است.

سرهنگ حسین دهقان پور در گفتگو با شهرآرا بیان می‌کند: سرقت‌ها در این محله در یازده ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، هشت درصد افزایش داشته است، اما در همین مدت افزایش ۲۰ درصدی کشف سرقت نسبت به پارسال را شاهد بوده ایم. ضمن اینکه دستگیری سارقان در مدت مشابه امسال نسبت به پارسال افزایش ۳۷ درصدی داشته است. جمع آوری معتادان نیز در همین مدت افزایش ۴۷ درصدی داشته است.

کمبود ظرفیت کمپ‌های ماده ۱۶

وی درباره جمع آوری معتادان متجاهر می‌گوید: توقع مردم در این زمینه به جاست، اما پلیس دست تنها نمی‌تواند این کار را انجام دهد. هم زمان با اینکه به پلیس ظرفیت پذیرش برای اسکان معتادان را دادند، طرح‌های زیادی برای جمع آوری آن‌ها انجام داده ایم، اما کمپ‌های ماده ۱۶ مشهد ظرفیت این موضوع را ندارد و باید منتظر بمانیم که آمار و امکان اسکان بیشتری را به ما اعلام کنند تا بعد از هماهنگی قضایی، به جمع آوری معتادان اقدام کنیم.

وی اظهار می‌کند: شهرداری به شکل تلویحی پذیرفته است که مکان‌هایی را مشخص کند و استانداری نیز برای این ماجرا اعتباری در نظر گرفته است.
دهقان پور می‌گوید: وعده می‌دهم که در محله حضور گشت پلیس از این به بعد پررنگ‌تر باشد. بعد از افزایش تعداد گشت ها، بازخورد می‌گیریم که چقدر در پیشگیری از وقوع سرقت‌ها تأثیر داشته است.

موش‌ها و دزد‌ها بلای جان این محله شده‌اند

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->